Het project
RET beheert onder andere de tram en metro systemen in Rotterdam. Onderdeel van het beheer is het vervangen van objecten. Om het moment van vervangen te optimaliseren worden -voor zover mogelijk- ondermeer inspecties uitgevoerd. De waarden uit deze inspecties worden gebruikt om het vervangingsmoment te bepalen. Diverse objecten hebben echter geen normering voor inspectie. Dit maakt het objectief inspecteren van objecten niet mogelijk. Doel van dit project is door middel van een pilot traject op het ABT systeem een werkmethode te ontwikkelen dat leidt tot een objectie conditiemeting van het object en de impact van de geconstateerde conditie op de prestatie van het (deel)systeem.
Onze rol
Het begeleiden van werksessies en het decomponeren van het ABT-systeem conform de NEN2767 op een dusdanige wijze dat de conditie van het systeem op meerdere niveaus bepaald kan worden. Daar waar de NEN2767 geen voorzieningen treft om te decomponeren wordt een nieuwe standaard ontwikkelt.
Het resultaat
Om de conditie te bepalen maken we gebruik van de breed gedragen NEN2767 methodiek in combinatie met een doorkijk naar de kosten over de komende jaren. Door deze te combineren hebben we een dashboard-KPI samengesteld die ons inéén oogopslag laat zien wat de huidige situatie is en wat de gevolgen zijn als we geen budget reserveren.
Dit geeft inzicht in afwijkingen in de tijd in relatie tot de benoemde uitgangspunten.
De klant heeft nu een basis om deze methodiek te integreren binnen hun lange termijn asset planning (LTAP).
Projectinformatie
LOCATIE
Regio Rotterdam
JAAR UITVOERING
2017